"Dag mevrouw, fijne vakantie!"
De rapporten liggen
klaar en zijn geschreven. Zo aan het einde van het schooljaar altijd even een
dingetje, want mijn creativiteit laat me dan behoorlijk in de steek. Veel
dezelfde teksten dus: "Top gedaan, fijne vakantie en veel plezier in 4
havo".
Bij
7 rapporten wordt het wat ingewikkelder: zitten blijvers, afstromers naar mavo
3 en het mbo en één leerling naar de
zomerschool. Die hoort pas aan het begin van het nieuwe schooljaar of hij over
is.
Het
bedroevende resultaat van een bewogen jaar met een dynamische havo 3 sportklas.
Als mentor en docent heb ik er een flinke dobber aan gehad. Een klas met 20
jongens en 7 meisjes, het merendeel sporters. Dat zijn over het algemeen
kinderen met veel energie en weinig rust in de kont: jongens die moeite hebben
met autoriteit, voortdurend in discussie willen, duw- en trekincidenten,
veel lawaai, pestgedrag, tanende motivatie en uitdagende houding, want school
is saai, dus dan moet je er zelf iets leuks van maken. Een behoorlijke klus dus
om aan deze klas les en leiding te geven. Veel individuele gesprekken gevoerd, want
groepsgesprekken leverden niets op en hadden geen zin. Iedereen praatte door elkaar. Naar elkaar werd niet geluisterd, laat staan naar mij. Wanhopig werd ik er soms van.
Veel
energie heb ik in deze klas gestoken. Heeft het iets opgeleverd? Ik weet het
niet. Ze hadden het vooral gezellig met elkaar en dat vonden ze het
belangrijkste.
Ik
twijfel of ik nog een afsluitend toespraakje ga houden.
Waarschijnlijk
komen ze alleen voor het rapport en willen ze zo snel mogelijk weer naar huis. Ik
laat het maar even van het moment afhangen.
"Goedemorgen,
mevrouw". Met de mobieltjes in de hand druppelen ze één voor één binnen. Bram zet
zijn pet achterstevoren als hij de klas in komt. "Bram!", roep ik
verheugd, "je zet voor het eerst je pet andersom zonder dat ik er om hoef
te vragen!" "Ja, ik leer het nog, mevrouw", lacht hij.
Als
iedereen er is kijk ik rustig rond. Ook deze laatste bijeenkomst is de dynamiek groot en ik besluit het
kort te houden. Voordat ik de rapporten uitdeel, wil ik echter eerst dat ze een korte
evaluatie invullen.
"Mevrouw,
we hebben geen pen bij ons". Ik keer mijn etui om en deel zo veel mogelijk pennen en potloden uit. Zo, daar komen ze niet onderuit!
Vervolgens
roep ik ze één voor één naar voren,
overhandig de rapporten en zeg iets persoonlijks.
Tot
slot ga ik met uitgestoken hand bij de deur staan. Met de mobiel in de ene hand
en bijna struikelend over elkaar schuifelen ze bij me langs: "Fijne
vakantie, mevrouw!"
Een
enkeling bedankt me en één leerling heeft een
kaart en een doosje chocolaatjes voor me meegenomen. Wat leuk!
Als
iedereen weg is voel ik me raar. Ik weet dat ik niet méér moet verwachten
van die pubers, maar toch.... een beetje leeg voel ik me wel.
Mijn
oog valt op de evaluatieformulieren. Ik had maar één vraag
voor ze:
Wat
ga je tegen een leerling zeggen, die begin volgend jaar naar je toe komt met de
volgende vraag:
"Hé,
jij had Kruidhof toch vorig jaar als mentor? Die heb ik dit jaar! Hoe is
die?"
Zal ik ze nu lezen of na de vakantie? "Afsluiten, Annet", denk ik. "Afsluiten en loslaten. Volgend jaar begin je opnieuw". Met
enige tegenzin begin ik te lezen:
- Beetje laat met informatie, maar best wel een goede mentor, over het algemeen - Prima, die regelt veel dingen - prima mentor, ze doet wat een mentor moet doen
- ze kan niet echt orde houden, maar ze is wel echt meelevend - aan het begin
wel goed en later iets minder, maar dat lag meer aan de klas. Als de klas
rustig is kan ze wel goed uitleggen - hartstikke leuk en ze probeert om bij
ieder het beste eruit te halen - prima en ze kan zelfs in drukke klassen orde
houden - wel prima, ze wilde iedereen helpen om over te gaan - prima, die houdt
het evenwicht in de klas en die maakt het heel erg een taak om haar hele klas
over te krijgen.
Ik
voel me al minder leeg.
Dan
lees ik het laatste formulier:
Met een grote glimlach sluit ik het lokaal en dit jaar af. Ik heb vakantie!
Reacties
Een reactie posten