Mijn dochter hoeft zich niet te melden

Vorige week heb ik een leerling het eerste uur te laat moeten melden. Ze kwam na de tweede bel binnen.
De eerste bel gaat om 8.25 uur, een teken voor de leerlingen dat ze nog 5 minuten hebben om in het lokaal te zijn.
De tweede bel gaat om 8.30 uur. Dan moeten de leerlingen in het lokaal zijn.
Vorige week hebben we van de directie nog eens het verzoek gekregen ons aan de regel te houden. Dat betekent dat een leerling die na de tweede bel binnen komt, zich de volgende ochtend om 8.oo uur moet melden.
Dus ....... opdracht van de baas waar ik mij aan dien te houden en waar ik later altijd nog op terug kan komen als blijkt dat er echt iets aan de hand was.
Bij deze leerling was echter niets aan de hand. Ze kwam zonder reden na de tweede bel binnen. Helder zou je zeggen, ware het niet dat de betreffende leerling het er niet mee eens was en mij met smoezen als 'de deur stond nog open' en 'de bel was nog niet gegaan' probeerde te overtuigen.

Diezelfde dag kreeg de absentieregistratie onderstaande mail van de moeder:

"Beste Lezer,

Vandaag is Lieneke onterecht te laat gemeld. Dus zij hoeft zich donderdag 05-12 niet om 8.00 uur te melden."



Hier gaat een aantal dingen mis: de moeder gaat er zonder meer van uit dat haar dochter (14 en puber) de waarheid spreekt en er iets mis is met mijn observatievermogen. De dochter maakt hier flink misbruik van: mij lukt het niet dus nu schakel ik mijn moeder in, die lost het wel voor me op. Moeder laat zich strikken en dochter leert niet haar eigen problemen op te lossen.
Tevens leert ze haar dochter dat je regels aan je laars kunt lappen en docenten niet serieus hoeft te nemen.

Ik denk dat veel ouders zich niet bewust zijn van het effect van hun gedrag. Om deze moeder zich daarvan bewust te worden, heb ik haar een tactvolle doch heldere mail gestuurd. Dat ik het jammer vind dat ze het verhaal niet eerst bij mij heeft gecheckt, dat niet zij, maar ik alleen deze maatregel kan terugdraaien, dat haar dochter na de tweede bel binnen kwam, de opdracht van de directie aan ons erbij gevoegd en dat ik als werknemer dien te handelen naar de opdracht van mijn baas. Een naar ik hoop vriendelijke, tactvolle, respectvolle maar ook heldere mail die duidelijk maakt waar welke beslissingen genomen worden.

De studiezaal, die ik in de cc had gezet, stuurde mij een reactie:

Wat een topmail! Waren er maar meer docenten als jij!

Van de moeder heb ik geen reactie meer gehad.
Wel heeft de leerling zich deze week keurig gemeld. Twee keer zelfs, want op de bewuste donderdag is ze niet geweest en als je niet komt opdagen, wordt het aantal keren dat je je moet melden, verdubbeld.

Wij kunnen ouders niet veranderen. We kunnen wel onze grenzen aangeven.
Als wij willen dat we respectvol behandeld worden, moeten we niet bang zijn ouders op een tactvolle, respectvolle manier op hun gedrag te attenderen.
Want als we niets doen, gaat er ook niets veranderen.

Lees ook: Open Brief aan ouders van leerlingen in het voortgezet onderwijs. en Reacties op de open brief



Reacties

  1. Prima, helemaal eens. Wij kunnen echter alleen onze rug recht houden als ons 'bazen' dat ook doen. Wanneer zij onze maatregelen laten terugdraaien uit angst voor de reactie van ouders, dan zijn wij aangeschoten wild. Dus bij deze een oproep: schooldirectie blijf achter je personeel staan. Zijn er discutabele situaties? Dan is een één op één gesprek tussen directie en medewerker op zijn plaats maar naar buiten toe moet het duidelijk zijn dat de docent wordt gesteund in zijn/haar beslissing.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad kun je als leerkracht het gedrag van ouders niet veranderen. Wel kun je hun gedrag beïnvloeden door je eigen gedrag aan te passen.
    Ik lees in dit verhaal een soort strijd tussen leerkracht en ouder over wie het voor het zeggen heeft. Daar moet je volgens mij niet in terecht willen komen als leerkracht (ook niet als ouder, maar die is niet de professional in het verhaal).
    Als je als leerkracht het overleg -op basis van gelijkwaardigheid- aangaat, zal de ouder zich in de meeste gevallen gehoord voelen en daardoor ook zelf willen luisteren. Er is een mooi model (Transactionele Analyse) om hier een helder inzicht in te krijgen. Als je wilt, kan ik daar meer over vertellen/mailen. Stuur me dan even een mailtje: marion@buroschoolwerk.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts