Daar word ik blij van!
"Hoe hou jij het vol? Wat maakt dat je de volgende dag toch
weer fris voor de klas staat?", vroeg ik collega's jaren geleden regelmatig, als ik
weer eens jankend naar huis was gereden, wanhopig omdat het me niet gelukt was
een les te draaien zoals ik die
voor ogen had: met kinderen die geïnteresseerd naar mijn instructie luisteren, doen wat ik zeg,
niet aan elkaars spullen zitten, niet
lopen te stoeien met elkaar, niet door elkaar heen praten en zonder discussie aan het werk gaan als ik daarom vraag.
"Als een leerling, die maar steeds onvoldoendes haalt, ineens
een voldoende haalt, als een leerling enthousiast roept: "Mevrouw, nu snap ik het!", als een
leerling zegt dat het een leuke
les was, als een leerling............"
Ik was verbaasd. Gaat
het daarom? Om die enkele leerling?
Al die voorbereidingen die je voor elke klas doet om een goeie les te draaien....... en dan moet je je energie uit een enkele
leerling halen? Ik kon me niet voorstellen dat ik daar gelukkig van zou worden.
Ik zou mijn opleiding afmaken en dan als de
wiedeweerga ander werk zoeken.
Het is oktober 2016. Ik ben nog op dezelfde school, ben niet op zoek gegaan naar ander werk, ben sinds een jaar bevoegd docent Duits, rij niet meer jankend naar huis en
word gelukkig van kleine succesjes.
Niet alle lessen lopen van een leien dakje. Maar inmiddels weet ik dat ik niet de enige docent ben die loopt te worstelen. En dat ik mij daarvoor niet hoef te schamen, want het is echt niet gemakkelijk om aan de huidige generatie kinderen les te geven.
Niet alle lessen lopen van een leien dakje. Maar inmiddels weet ik dat ik niet de enige docent ben die loopt te worstelen. En dat ik mij daarvoor niet hoef te schamen, want het is echt niet gemakkelijk om aan de huidige generatie kinderen les te geven.
Maar mijn kleine
succesjes zijn de pareltjes die ik wil koesteren.
Zoals bij mijn beide 3
havo klassen. Allemaal leuke kinderen, maar geen gemakkelijke klassen om les aan te geven. En toch word ik blij van ze: één klas is van 18 onvoldoendes voor de eerste toets naar één onvoldoende voor de tweede gegaan. Toppers! Mijn
eigen klas van 22 onvoldoendes naar 12. Nog steeds te veel, maar er zit
vooruitgang in. Sommigen komen voor de s.o. al
enthousiast binnen: "Mevrouw, ik heb goed geleerd". Hier word ik blij van. En ik ben trost op ze.
Of bij mijn 2 havo en 2 vwo klasjes: net een maand les en ze schrijven al een blogje over zichzelf. Ze mogen niet hun eigen naam gebruiken, maar moeten een gefingeerde naam bedenken. Vooral de vwo klas heeft flink aandacht besteed aan de lay-out, door de toevoeging van leuke tekeningen en het gebruik van kleuren. Ik hang de blogjes in het lokaal op en de kinderen moeten raden wie ze geschreven hebben.
De kinderen lopen elkaar niet in de weg, er wordt niet gestoeid, niet geschreeuwd. Wel wordt er druk met elkaar overlegd. Wie heeft een zus die Brenda heet? Wiens vader is autoverkoper? Wie heeft een hond? Hier word ik blij van.
Gauw neem ik wat foto's. Dit wil ik vastleggen, voor later........
Diezelfde klasjes (nou ja klasjes... er zitten 30 kinderen in) gaan de volgende dag een Duits boekje
lezen. Het begin van een klein leesdossiertje.
Vooral de havo klas is enthousiast: "Gaan we lezen mevrouw? De hele les? Leuk!". En lezen doen ze, muziek in de oren, woorden opzoeken, opdrachten maken en met elkaar overleggen. De hele les!
Ik word er blij van.
Ik word blij van Gaby
en Steffie, twee dames uit een 3 havo klas, die aan
het begin van het jaar zo ongemotiveerd waren en een arrogante en verveelde
houding lieten zien.
Gaby heeft mijn blog
ontdekt en laat een enthousiast berichtje achter: "Mevrouw,
wat leuk dat ik in uw blog (een dynamisch weekje) sta, ik heb hem
gedeeld!"
Gaby en Steffie kunnen goed Duits, maar hebben de vorige s.o. een dikke onvoldoende gescoord. "Gaat u trakteren als ik een 10 haal?", vraagt Gaby. "Denk je dat dat lukt?",
vraag ik. "Ik denk het
wel". "Ik vind een 9 ook al prima hoor". Afgesproken.
"Steffie, doe je
mee?" "Ik kan geen 9 halen, mevrouw". "Als je een dikke
voldoende haalt, trakteer ik jou
ook". "Okay, ik ga mijn
best doen", zegt ze nog
enigszins onwillig.
De 9 wordt een 8,7 en
de dikke voldoende een 7,8. Ik ben trots op ze en begroet ze blij als ze het
lokaal binnen komen. "Maar het is geen 9 mevrouw", zegt Gaby
teleurgesteld. "Ik ga je toch trakteren, want ik vind het een geweldig cijfer". Gaby kijkt
blij verrast. De volgende les heb
ik voor allebei een reep chocola
bij me.
Arrogant en verveeld zijn ze allang niet
meer. Daar word ik blij van.
"Mevrouw, wie
zijn dit?", vraagt een leerling
als hij mijn sleutelbos met sleutelhanger ziet. "Dat is mijn gezin,
maar dit is wel al 6 jaar geleden".
"Toen u nog jong
was! ............... Grapje , mevrouw". Humor in de klas, wie wordt daar nou niet blij van!
Reacties
Een reactie posten