Een klein kadootje

Als je mijn columns enigszins bijhoudt, weet je dat het nogal bikkelen kan zijn in het onderwijs. En als je mij niet volgt, lees je het wel in de krant.
Gelukkig zijn er ook succesjes. Succesjes die ik wil koesteren en waar ik van geniet. Vaak wordt niet zichtbaar wat door mijn toedoen als docent met een leerling gebeurt. Maar als dat wel zichtbaar wordt, voelt dat als een kadootje. Een kadootje waar ik energie van krijg.

In de tweede klas leg ik voor het eerst iets over de naamvallen in de Duitse taal uit. Ik vertel dat o.a. lidwoorden en bezittelijke voornaamwoorden in het Duits kunnen veranderen, al naar gelang in welke vorm ze staan.
Het gezicht van Sandra betrekt en op verontwaardigde toon roept ze: "Maar mevrouw, betekent dat, dat alle lidwoorden veranderen?"
Hier gebeurt waar veel leerlingen een handje van hebben. Vragen worden op een aanvallende, verontwaardigde toon gesteld, waardoor de indruk ontstaat dat de leerling niet het antwoord wil weten, maar alleen zijn frustratie kwijt wil, of zijn onzekerheid, zijn angst om te falen.
Al naar gelang mijn eigen stemming en de sfeer in de klas, kan ik er voor kiezen op de toon of op de vraag in te gaan.
Omdat ik nu aan een klein groepje instructie geef, besluit ik niet inhoudelijk op de vraag in te gaan, maar Sandra te confronteren met de manier waarop ze de vraag stelt.
"Ik vind je vraag goed, maar de manier waarop je hem stelt niet Sandra. Als je een vraag stelt, ga ik er van uit dat je geïnteresseerd bent, nieuwsgierig, dat je wilt weten hoe het zit. Jij stelt je vraag op een boze toon, waardoor ik niet zeker weet of je het antwoord wel wilt weten en je mij het gevoel geeft dat ik me moet verdedigen".
Het groepje waaraan ik de uitleg geef, valt ineens stil.
Sandra denkt na en knikt. "Zal ik de vraag dan nog een keer stellen, mevrouw?"
Ik ben blij verrast. "Graag".
De groep luistert mee.
Op rustige toon en met een geïnteresseerde blik op haar gezicht vraagt ze nogmaals: "Mevrouw, betekent dat, dat alle vormen door een naamval kunnen veranderen?"
Wow, wat leuk zeg. Niet altijd heeft feedback zo snel of überhaupt effect.
Deze vraag wil ik met liefde beantwoorden.
Der Ton macht die Musik! Of, nog mooier  in het Frans: C'est le ton qui fait la musique!
Sandra, vandaag ben jij mijn kadootje!


Reacties

Populaire posts