Inspiratiereis naar Kunskapsskola (kennisscholen) in Stockholm. (Blog)
Omdat ik groot voorstander ben van vernieuwingen in het onderwijs, was ik heel blij dat ik mee mocht op inspiratiereis naar twee Kunskapsskola (Kunskapsskolan = kennisschool) in Stockholm.
De reis was van 15-17 november 2017.
De reis was van 15-17 november 2017.
Op woensdagavond kwamen we, na een vlucht van twee uur, om
22.00 uur aan in een Scandic Hotel in het centrum van Stockholm.
Op donderdag waren we de hele dag te gast op een school en op vrijdagochtend op een andere school. 's Avonds om 19.00 uur waren we weer in Nederland.
Het programma bestond uit een presentatie, meelopen
met leerlingen en docenten, gezamenlijke lunch en een rondleiding door
leerlingen. Wat kunnen ze goed Engels, viel ons allemaal op. En dan heb ik het
over leerlingen in de leeftijd van 12-14 jaar.
Wat hebben wij gezien, gehoord, ervaren en beleefd?
Uitgangspunt Kunskapsskolan
·
Vertrouwen in de wil van de leerling zich eigenaar te maken van het
leerproces
·
Leerling bepaalt zijn eigen leerdoelen binnen bepaalde
kaders, samen met ouders en coach
·
Leerling bepaalt zelf (samen met ouders en mentor) op
welk niveau hij een vak afrondt. Dit afronden geldt per jaar en kan ieder jaar
bijgesteld worden.
Kernwaarden van de Kunskapsskolan scholen
·
Iedereen is anders
·
Uitdagende doelen en heldere criteria
·
Leren voor het leven
·
Life is what I make of it
Ontstaan
De Kunskapsskolan scholen zijn rond 2000 ontstaan als
nieuwe scholen. Ze hebben gebouwen
opgekocht en deze als Kunskapsskolan school verbouwd en ingericht.
Er is dus nooit sprake geweest van een traditionele
school die overgegaan is naar een Kunskapsskolan school.
De
leerling
Afhankelijk van het rooster begint de dag tussen 8.15 en 9.00 uur
en eindigt om 14.00 uur of 15.00 uur.
Elke leerling heeft een individueel rooster, aangepast op zijn
leerdoelen. Het is niet zo dat de leerling elke dag geheel zelf kan bepalen wat
hij gaat doen.
Elke dag start in de mentorklas (maximaal 24 leerlingen). Tijdens dit uur heeft elke leerling 1x per week een
coachingsgesprek met de mentor. De overige leerlingen werken zelfstandig. Er
wordt gecoacht op leerdoelen. Leidraad is het logboek, dat elke leerling altijd
bij zich dient te hebben. De leerling is verantwoordelijk voor zijn eigen
leerproces. Wanneer een leerling zijn lesdoelen niet heeft bereikt, is de
standaardvraag hoe dit komt en wat zijn strategie was.
De leerdoelen bepaalt de leerling zelf, binnen bepaalde kaders,
samen met ouders en coach, evenals het niveau waarop de leerling een vak wil
afronden.
Na de gesprekken volgt een bijeenkomst van de
mentorklas (basegroupsession) van een half uur, waarin actuele informatie
betreffende rooster en ziekmeldingen worden besproken en wordt gewerkt aan de
vaardigheden die nodig zijn voor de 21ste eeuw.
De leerling levert op dat moment ook zijn mobiel in en
krijgt hem pas aan het einde van de lesdag terug (dus ook niet tijdens de
pauzes). Er
zijn enkele uitzondering om bijvoorbeeld medische redenen.
Vervolgens volgt elke leerling zijn eigen rooster.
Lessen worden afgewisseld met workshops, waarin de leerling voor zichzelf werkt
aan een vak. Leerlingen kunnen verschil hebben in aantal lessen en workshops,
afhankelijk van hun doelen.
De workshops vinden plaats in de ruimte die bestemd is
voor dat specifieke vak of aanverwante vakken. Elk vak heeft
zijn eigen vleugel, waar vakdocenten aanwezig zijn.
De leerling gaat rustig aan het werk. Heeft hij een
vraag, dan schrijft hij zijn naam op het bord. De docent zit aan een verhoogde
tafel in dezelfde ruimte (vaak zijn er twee docenten aanwezig) en geeft aan
wanneer de leerling aan de beurt is.
Via een Portal heeft de leerling toegang tot het
lesmateriaal. Hij weet wanneer hij waar aan kan werken.
Ook de pauzemomenten en lunch staan in het rooster.
Er is een kantine voor de lunchpauze en pauzehoekjes voor de
kleine pauzes.
Wanneer een leerling zich tijdens een workshop niet kan
concentreren of zich niet tot werken kan zetten, bestaat de mogelijkheid tot
het nemen van een pauze van 10 minuten. Hiervoor moet hij wel de ruimte verlaten.
Tijdens de workshop mag zachtjes met elkaar overlegd worden.
Voor kinderen die rust nodig hebben, zijn er stilteruimtes, waar
ook een docent aanwezig is.
Voor de leerlingen eindigt de dag met een korte evaluatie in de
mentorklas (5 minuten), waarbij iedereen in Ć©Ć©n woord zijn dag beschrijft.
Leerlingen spreken de docenten bij hun voornaam aan. Dit om aan te
geven, dat er geen sprake is van hiƫrarchie, maar de docent naast de leerling
staat.
Motivatie
De leerlingen die ik gesproken heb, zijn tevreden met deze manier van onderwijs, omdat ze keuzemogelijkheden hebben. In tempo en in niveau. Ze vinden het fijn zelfstandig te werken in de zelfstudie uren.
Niet voor iedereen was het een bewuste keuze. Sommigen gaven aan hier naartoe te willen, omdat vrienden of vriendinnen er voor gekozen hadden. Blij waren ze wel met het systeem.
Bovendien vinden ze de docenten en coaches erg aardig.
Motivatie
De leerlingen die ik gesproken heb, zijn tevreden met deze manier van onderwijs, omdat ze keuzemogelijkheden hebben. In tempo en in niveau. Ze vinden het fijn zelfstandig te werken in de zelfstudie uren.
Niet voor iedereen was het een bewuste keuze. Sommigen gaven aan hier naartoe te willen, omdat vrienden of vriendinnen er voor gekozen hadden. Blij waren ze wel met het systeem.
Bovendien vinden ze de docenten en coaches erg aardig.
De
docent
Om 8.00 uur vindt een standaard bijeenkomst van 5 minuten plaats
met de directeur. Dan worden vooral organisatorische zaken besproken, zoals wie
er ziek is en wie een les of workshop kan vervangen.
Vervolgens is er een korte jaarlaagbijeenkomst, waarin de
belangrijkste zaken voor die dag worden doorgenomen.
Om 8.15 uur beginnen de coachingsgesprekken. Elke leerling heeft
recht op een coachingsgesprek van 15 minuten per week.
In het rooster van de coach wordt elke dag een uur voor gesprekken
geroosterd: 8.15-9.15 uur.
Vervolgens heb je afwisselend workshops en lessen en heb je
tussendoor pauzes.
In principe ben je als docent van 8.00-17.00 uur op school. Op
vrijdag tot 15.15 uur.
Belangrijke eigenschappen waarover een docent dient te beschikken
zijn:
·
Flexibiliteit
·
Kunnen loslaten
·
Interesse hebben in de leerling
·
Kunnen samenwerken
Bijeenkomsten
Vergaderingen vinden na 15.00 uur plaats.
·
8.00 dagstart met directeur voor iedereen
·
8.05 dagstart met jaarlaagdocenten
·
1x per week is er een algemene vergadering voor iedereen van 45
minuten.
·
2 x per week is er sectievergadering.
·
In de docentenkamer in TyresĆø was er voor
ieder docent een werkruimte met laptop; docenten van iedere jaarlaag zaten bij
elkaar
De organisatie is redelijk plat. Een team bestaat uit docenten van
dezelfde jaarlaag.
Het zorgteam bestaat uit de directeur, verpleegkundige, counselor
en twee zorgcoƶrdinatoren.
Elke docent is tevens mentor/coach en iedereen werkt fulltime.
Een werkweek bestaat uit 43 uur, waarvan je er 38 op school moet
zijn. De overige 5 uren mag je elders werken.
Vakken
Vakken
Vakken zijn ingedeeld in tredes/stappen. Bij ‘social
studies’ en ‘science’ zijn dat opdrachten. Bij die opdrachten leidt de
uitgebreidheid/diepte van je antwoord tot een hoger of lager niveau waarop je
het vak afsluit.
In kleine stapjes werk je aan je einddoel.
In kleine stapjes werk je aan je einddoel.
Leerlingen worden veel meer dan in ons traditionele
systeem uitgedaagd zelf op onderzoek uit te gaan. Bij een taal bijvoorbeeld
wordt niet uitgelegd hoe de vervoeging van een werkwoord gaat. Dit dienen zij
zelf op te zoeken. Ze moeten vooral woorden leren. Een mondelinge presentatie
oefenen ze met een medeleerling in en laten ze individueel aan de docent horen.
Begrijp je iets niet, dan vraag je dat tijdens een workshop.
De leerling bepaalt zelf wanneer hij klaar is voor een
toets en maakt een afspraak met de betreffende docent. Alleen de docent kan in
het logboek van de ll. aantekenen dat een trede of toets is afgerond. Daarnaast
wordt dat dan ook nog in een rubric in het portal ingevoerd. Zo kan de mentor
in een oogopslag, aan kleuren groen, rood, geel, bij elke leerling zien hoe het
gaat.
Je hebt een toets wel of niet gehaald. Er wordt niet
met cijfers gewerkt. Het gaat om de ontwikkeling. Als je een toets niet hebt
gehaald, ben je dus nog niet toe aan het volgende onderdeel. Dit kan betekenen,
dat in een klas leerlingen voor een bepaald vak op verschillende niveau’s
zitten.
Het vak verzorging is voor iedereen verplicht. Hierin
worden praktische zaken als koken, strijken, naaien, poetsen geleerd, waarin
ook aandacht is voor economie en milieu.
De keukens zijn ruim opgezet en uitnodigend.
Er wordt geen gebruik gemaakt van methodeboeken. Alles
werkt via google: google classroom/books/drive. Alle leerlingen hebben dan ook een
eigen laptop door school geleverd. De schoolaccounts zijn ook gekoppeld aan google.
Wanneer een leerling iets heeft ingeleverd krijgt hij
daar feedback op. De leerling moet de feedback verwerken.
De leerlingen werken vooral op school aan de vakken.
Als ze zich aan de planning houden, hebben ze geen huiswerk.
Absentie
De mentor registreert de afwezigheid van leerlingen.
Er gaat dan direct een automatische (standaard) mail naar de ouders. Dit geldt
ook voor te laat komen. Er wordt de leerling geen sanctie opgelegd, maar er
gaat direct een mail naar de ouders. Hiervoor hoeft de docent geen tekst te
typen. Hij hoeft alleen maar op een knop te drukken (via zijn mobiel) en de
standaard mail wordt verzonden.
Bij een les wordt de aanwezigheid van de leerlingen
geregistreerd. Bij een workshop niet.
Er zijn geen sancties, maar als gesprekken met ouders en leerling
niet helpen, worden zij uitgenodigd door de rector voor een goed gesprek
Het rooster is op elke leerling afzonderlijk gemaakt. Het eerste jaar is dit nog erg gestuurd en afgestemd op de eindresultaten van de vorige school. De verschillen komen pas later naar voren en dan kan er ook op worden geanticipeerd.
In het rooster staat per vak Ć©Ć©n klassikale les geroosterd. Dit houdt in dat een gemiddelde leraar ongeveer 10 lesuren heeft en daarnaast wordt ingezet bij de workshops.
Roosters kunnen, wat betreft de workshops, per week aangepast worden voor een leerling, wanneer deze aangeeft voor een bepaald vak meer of minder tijd nodig te hebben.
In het rooster staat per vak Ć©Ć©n klassikale les geroosterd. Dit houdt in dat een gemiddelde leraar ongeveer 10 lesuren heeft en daarnaast wordt ingezet bij de workshops.
Roosters kunnen, wat betreft de workshops, per week aangepast worden voor een leerling, wanneer deze aangeeft voor een bepaald vak meer of minder tijd nodig te hebben.
Contact met ouders
Als leerlingen niet presteren volgens de verwachte lijn, of als ze spijbelen (maar dat kennen ze eigenlijk niet op deze scholen) of te laat komen, worden ouders meteen op de hoogte gesteld. Op de scholen heerst duidelijk de sfeer dat de ouders de kinderen moeten opvoeden en niet de school.
Elke week gaat er een nieuwsbrief naar de ouders met gebeurtenissen uit de afgelopen en in de komende week; ook per vak..
Als leerlingen niet presteren volgens de verwachte lijn, of als ze spijbelen (maar dat kennen ze eigenlijk niet op deze scholen) of te laat komen, worden ouders meteen op de hoogte gesteld. Op de scholen heerst duidelijk de sfeer dat de ouders de kinderen moeten opvoeden en niet de school.
Elke week gaat er een nieuwsbrief naar de ouders met gebeurtenissen uit de afgelopen en in de komende week; ook per vak..
De Lunch
De lunch bestaat uit een warme maaltijd en wordt zowel door
leerlingen als docenten in de kantine genuttigd en aangeboden. Ouders betalen
dit via de belasting.
De
inrichting van de beide schoolgebouwen
Net als elke school bestaan de Kunskapsskolan scholen uit
leslokalen, praktijklokalen, een muzieklokaal, een kantine, mediatheek en docentenruimtes.
Er is geen studiezaal met computers. Elke leerling heeft een laptop en er staan
her en der verspreid vaste computers.
Daarnaast beschikt een Kunskapsskolan school over meer
zelfstudieruimtes. Hierin zijn nissen gemaakt waar meerdere leerlingen met
elkaar kunnen werken en staan veel ronde tafeltjes. De docent zit aan een hoge
tafel, waaraan hij de leerlingen die zich hebben ingeschreven, aan de tafel uitnodigt.
Wat
vond ik opvallend/mooi/bijzonder?
Waar ons systeem uitgaat van controle en beheersing,
gaat het Kunskapsskolansysteem uit van vertrouwen in de leerling.
Bijzonder is de rust die er heerst tijdens de coachingsgesprekken.
De coach kan zijn aandacht volledig richten op de leerling waarmee hij in
gesprek is, de overige leerlingen zijn rustig aan het werk of zachtjes met
elkaar in gesprek.
Ook tijdens de workshops zijn leerlingen rustig aan het werk en wachten geduldig tot zij aan de beurt zijn om
hun vraag aan de docent te stellen.
Het team gaat echt uit van vertrouwen in de leerling.
Dat blijkt uit de uitspraak van een van de directeuren: “I won’t let you down,
because we have a commitment”.
Rondlopende door de beide scholen viel mij op dat er
geen getrek en geduw is tussen leerlingen en leerlingen op normale toon met
elkaar spreken. Er wordt niet heel hard gelachen en geschreeuwd.
Enkele van mijn collega’s ‘betrapten’ twee jongens op
het kijken naar een film. Op de vraag aan een docent hoe zij hiermee omgaan,
was het antwoord dat het in het coachingsgesprek wel naar voren zou komen.
De docenten zijn erg relaxed. Het kijken naar
een film en op deze manier niet werken aan je leerdoelen is het probleem van de
leerling, niet van de docent.
Mooi vind ik dat de leerling eigenaar is van zijn
leerproces. Twee leerlingen vertelden mij dat ze soms best stress hebben voor
het coachingsgesprek, met name als ze bepaalde doelen niet hebben behaald. Niet
omdat ze dan op de kop krijgen, maar omdat ze zich moeten verantwoorden. Dan
zou blijken dat ze minder hadden gedaan dan ze zouden moeten doen.
Ze vertelden ook dat ze door de coach werden
uitgedaagd op een hoger niveau dan ze zelf dachten aan te kunnen, een vak af te
ronden. Ook komt het wel eens voor dat je een te hoog niveau hebt ingeschat.
Maar je mag het altijd proberen.
Doordat leerlingen elke week gecoacht worden, zit men bovenop
het leerproces (en niet bovenop de resultaten) en kan men snel ingrijpen
wanneer het stagneert.
Ouders worden snel op de hoogte gebracht wanneer het
niet goed gaat.
Leerlingen worden niet afgerekend op cijfers, maar
krijgen feedback op het werk dat ze ingeleverd hebben. Je kunt pas een stap/trede
verder gaan, als er Ć©Ć©n is afgerond.
Heel mooi dat leerlingen kunnen bepalen op welk niveau
ze een vak willen afronden.
Een verademing vind ik het feit dat er niet met
sancties wordt gewerkt. Vertrouwen is het uitgangspunt, van beide
kanten.
In principe hebben de leerlingen geen huiswerk. Er is
dus ook geen controle op. Of de leerlingen goed werken wordt in de
coachingsgesprekken zichtbaar.
Leerlingen kunnen hun eigen tempo volgen.
Wanneer ze een vak in het voorlaatste jaar of wellicht eerder hebben afgerond,
kunnen ze dit vak op de highschool verder volgen.
Leerlingen hebben de hele dag geen mobiel bij
zich en leren zo normaal met elkaar te communiceren, ook tijdens de pauzes.
Leerlingen worden weinig hapklare brokken
voorgeschoteld, moeten veel zelf onderzoeken.
Op de muren hangen deze teksten die aansporen tot
vriendelijke gedrag:
·
Iedereen moet zich prettig voelen
·
Als je wordt gepest neem je contact op met je mentor
·
Neem bij onveilige situaties contact op met het
veiligheidsteam
Of deze:
·
Wees behulpzaam
·
Glimlach naar elkaar
·
Wees aardig voor elkaar
·
Groet elkaar
·
Moedig elkaar aan
·
Luister naar elkaar
·
Geef elkaar eens een hug
·
Praat met elkaar
Traditioneel versus Kunskapsskolan
Thema
|
Traditioneel
|
Kunskapsskolan
|
Uitgangspunt
|
Controle/beheersing
|
Vertrouwen op kracht en ambitie van de leerling.
Vertrouwen in de samenwerking tussen leerling en
docent/coach en leerlingen onderling.
|
Doelen
|
Docent bepaalt lesdoelen
|
Leerling bepaalt lesdoelen
|
Inhoud
|
vakgericht
|
procesgericht
|
Rooster
|
·
Gericht op klassen
·
Verschillend per klas
·
Verschillend per docent
|
·
Individueel
·
Van 8.15 uur-15.00 uur
·
Van 8.00-15.00/16.00 uur
|
Tempo
|
Wordt bepaald door de docent/sectie
|
Bepaalt de leerling
|
Inrichting
|
Veel lokalen met tafels in de busopstelling en een
computerlokaal
|
Veel zelfstudieruimtes, ieder een eigen laptop en
lokalen voor instructies.
|
Vergaderingen
|
Vergadercultuur/verschillende vergaderingen die elkaar
overlappen
|
·
Korte meetings gericht op effectiviteit en
efficiƫntie
·
dagelijkse dagstart
·
korte lijnen
|
Aanstelling
|
Veel parttimers
Enkele fulltimers
|
Allemaal fulltimers
Een enkele parttimer
Daardoor meer betrokkenheid bij de leerling en zijn
leerproces (de coach spreekt de leerling elke week)
|
huiswerk
|
ja
|
nee
|
Buitenschoolse activiteiten (werkweken, excursies,
sportactiviteiten enz.)
|
Ja, veel
|
1 dag per jaar
|
Binnenschoolse activiteiten (musical, cursus EHBO,
workshops, talentenjacht, kerstactiviteiten enz)
|
Ja, veel
|
??
|
Quote: LAAT KINDEREN LOS EN ZE GAAN AAN HET WERK!
Kijk voor meer info over de Kunskapsskola op www.kunskapsskolan.nl
Wil je weten waarom ik vernieuwing in het onderwijs zo noodzakelijk vind? Kijk dan op deze blog: Ons onderwijssysteem: ouderwets en ineffectief.
Het programma was vol, maar we hebben we ook nog wel iets van Stockholm gezien:
Vorige column: de arrogante docent
Reacties
Een reactie posten