Waarom geeft u niet gewoon antwoord?

Een 3 havo klas werkt in groepjes aan een opdracht, die ik eerst klassikaal heb uitgelegd in het Nederlands (een klas die het luisteren overigens niet heeft uitgevonden). Vervolgens deel ik de opdracht in het Duits uit met de mededeling dat ze alles ook nog eens rustig kunnen nalezen: opdracht, doel, eisen, bronnen, planning enz. 
Een les later: "Mevrouw, wat moeten we eigenlijk doen?"
"Hebben jullie de opdracht gelezen?"
Geïrriteerd: "Nee, die is in het Duits. Wij kunnen geen Duits!"
(even tot 10 tellen.........) 
"Okay, nogmaals: ik leg een opdracht één maal klassikaal uit, daarna deel ik hem uit zodat je alles nog eens rustig kunt nalezen. Snap je iets niet, dan pak je een woordenboek, zoek je moeilijke woorden op en als je er dan niet uitkomt, mag je bij me terugkomen. Eerst zelf puzzelen".
"Waarom geeft u niet gewoon antwoord als wij iets vragen?"
"Ik geef wel antwoord op jullie vragen, alleen is dat niet het antwoord dat jullie willen horen."
Nee, u vindt het zeker fijn om niets te doen hè? U wilt gewoon helemaal niets doen!"


Reacties

Populaire posts