De jeugd anno 2016

Nadat ik voor de start van mijn les alle mobieltjes heb ingenomen (we hebben daarvoor een apart mandje), zie ik een leerling met oortjes in. Hij geniet zichtbaar van de muziek die hij hoort. Dat is raar, want zijn mobiel had hij al ingeleverd.
Ik loop naar hem toe en zie dat het snoertje naar zijn Apple watch leidt. 


"Doe die ook maar even in het mandje Job", zeg ik vriendelijk.
"Waarom?", vraagt hij verbaasd. 
WAAROM, WAAROM?? Deze jongen weet drommels goed waarom de Apple watch in het mandje moet! Maar goed, ik slik de opmerking "Omdat ik dat zeg" in en antwoord geduldig dat de dingen die hij op z'n mobiel in de les niet mag doen, ook voor de Apple watch gelden.
"Dus, nogmaals, leg hem even in het mandje".
Hij kijkt me recht aan en zegt rustig: "Nee, wie denkt u wel dat u bent?".
Ik ben echt even van mijn à propos. De bijna braafste jongen uit de klas wordt ineens brutaal als ik zijn speeltje wil afpakken.
Ik negeer zijn opmerking, blijf rustig en zeg nogmaals: "Je legt nu je horloge in het mandje of ik verwijder je naar de studiezaal".
"Nee, hoe haalt u het in uw hoofd!"
"Dan ben je nu verwijderd, voor je brutale mond en het feit dat je niet doet wat ik zeg. Je kunt gaan", zeg ik kalm.
"Prima", zegt hij en vertrekt zonder discussie.
Aan het einde van de les meldt hij zich met het verwijderformulier . Op dit formulier moet een leerling die verwijderd is een aantal vragen beantwoorden. Op de vraag wat hij nu van de docent verwacht luidt zijn antwoord:
"Dat ze haar verontschuldigingen aanbiedt, de verwijdering terugdraait en begrijpt dat ik de Apple watch niet in het mandje leg". 
Ik kan het niet laten, ik schiet onbedaarlijk in de lach. "Blijf maar even een uurtje na, meteen na de vakantie". 
"Ik moet even kijken of het mij uitkomt, dat weet ik nu niet. U ziet vanzelf of ik er ben of niet". 
"Jij kijkt nu in je agenda!"
Meneer kijkt in zijn agenda en zegt dat het eventueel wel zou kunnen.
"Dan is 'het eventueel' bij deze vastgelegd!!".
Holy moly, de jeugd anno 2016!!



Reacties

Populaire posts