Hoe komt het weer goed na een baggerles?

Uitgerust en met nieuwe energie begin ik vandaag na een paar vrije dagen goedgemutst aan een nieuwe werkweek.
Vandaag heb ik o.a. de klas waar ik vorige week eindigde met een baggerles (Column gemist? Lees hier de column 'een waardeloze les').
Vrijdag het 5de uur is voor niemand fijn, maar de les bij een havo 3 klas was echt uit de hand gelopen. Waar ik normaal gesproken redelijk goed contact heb met deze leerlingen, kreeg ik dat nu niet voor elkaar. Gelukkig ben ik niet de enige docent die loopt te worstelen met deze klas, maar toen trok ik het even niet meer.
Mijn column teruglezend en zonder die emotie terugkijkend op de les, denk ik dat ik achteraf anders had kunnen reageren. Maar goed, bij mij was de koek op, gedane zaken nemen geen keer en gebeurd is gebeurd.
Vandaag zie ik ze weer en hoe gek het ook klinkt, ik heb er zin in.
Je kunt niet zomaar een les beginnen zonder even met elkaar terug te kijken als het niet goed is gegaan.
Gelukkig hadden de afdelingsleider en de mentor mijn ongenoegen al met ze besproken en hadden de kinderen nagedacht hoe ze vandaag met mij zouden beginnen.

De afdelingsleider is er bij als we de les starten. Ik hoef echter niets te doen en te zeggen, want een leerling komt namens de klas met een bos bloemen naar voren en biedt haar verontschuldigingen aan. Er hangt een kaartje aan met een uitgebreide tekst, waarin de kinderen aangeven dat ze echt niet goed bezig zijn geweest de laatste tijd en zich nu weer gaan gedragen.
"Jongens, ik vind het super dat jullie dit hebben gedaan. Het ging inderdaad niet goed, maar we gaan weer met een frisse start verder.
Er is altijd een wisselwerking tussen een klas en een docent. Jullie waren niet voor rede vatbaar en ik was al chagrijnig en had ook geen energie meer. Laten we voor een volgende keer afspreken, dat als het niet gaat, we dat ook even zeggen tegen elkaar. Dan kunnen we wellicht wat anders verzinnen. Maar voor nu, heel erg bedankt en we gaan weer gewoon verder".
Het leuke van werken met kinderen is, dat je altijd opnieuw kunt beginnen. Gedonder blijft niet wekenlang in de lucht hangen. Je praat het uit, er wordt niet meer gemopperd en je kunt weer met elkaar door één deur.
Zo komt het dus weer goed na een baggerles!







Reacties

Populaire posts