Laatste schooldag-gedachten

Vrijdag 7 juli 2017. De laatste schooldag alweer. Wat gaat een jaar onwijs snel voorbij. Vanaf de eerste schooldag in augustus tot de laatste dag in juli zijn we aan het rennen, springen, vliegen, duiken, vallen en weer opstaan. Zo ook vandaag.
7.45 uur, hmm had eerder op school willen zijn om nog even een kleine evaluatie voor mijn klasje te maken en alvast een begin te maken met een eindnotitie (een soort samenvatting van elke leerling). Ben je lekker op tijd mee, Netje!
Welke vragen ga ik eigenlijk verzinnen, wat wil ik weten?
Weet je wat? Ik houd het kort: drie vragen:
  1. Als je terug kijkt op het afgelopen jaar, waarvoor geef je jezelf dan een schouderklopje?
  2. Als je terug kijkt op het afgelopen jaar, welke tip geef je jezelf dan voor volgend jaar?
  3. Als een leerling naar jou toekomt met de mededeling dat hij/zij mevrouw Kruidhof als mentor krijgt volgend jaar, wat zeg je dan tegen die persoon?
Is dit voldoende? Ach ja Annet, kom op, ze hebben toch geen zin meer een hele vragenlijst in te vullen!  Hup, 30x uitprinten en klaar!
Oh wacht, het is ook wel leuk als ze een schouderklopje en een tip krijgen van een medeleerling. Nog even toevoegen, op de achterkant maar.

Oeps, één leerling heeft geen rapport, gauw even naar de administratie.
Geweldig, wordt meteen uitgedraaid, nu nog gauw een tekstje schrijven.
Shit, leerlingen hebben natuurlijk geen pen bij zich. Terug naar de administratie en een doosje pennen halen.
Geweldig wat een medewerking, geen probleem. Ik breng het doosje natuurlijk helemaal vol weer terug.

8.15 uur. O ja, het lekkers nog uit de verpakking halen en op bordjes leggen. En de twee gebakjes voor de knullen die ik het beloofd heb. Zal ik ook nog iets dat met vakantie te maken heeft, op het bord projecteren? Even zoeken op google afbeeldingen. Waarom doe ik dit eigenlijk? Mens, zoek niet zo lang, 't is maar de vraag of ze het opmerken.
Geen tijd meer om met de eindnotitie te beginnen. Eerst koffie halen en dan naar mijn lieverdjes. Oh ja, vorkjes voor de gebakjes niet vergeten.

8.25 uur. Er staan al wat leerlingen op de gang. Goeiemorgen!
8.35 uur. Nee hè, zelfs nu presteert een aantal kinderen het te laat te komen.
Wat een ongeregeld zooitje eigenlijk. Kijk ze zitten nou, een mengelmoes van karakters bij elkaar: lieve, luie, rustige, hard werkende, luidruchtige, levendige, enthousiaste, authentieke, speelse, brutale kinderen. Het was een bijzonder jaar met een bijzonder klasje. Jammer dat het me niet gelukt is er een eenheid van te maken.
Ik moet ineens denken aan de eindexamenreis naar Hamburg in april dit jaar. De helft van de leerlingen had ik in de onderbouw lesgegeven. Wat een leuke kinderen waren allemaal mee, wat hadden ze zich positief ontwikkeld. Ik realiseerde mij ineens dat ik, omdat ik alleen in de onderbouw les geef, de kinderen op het hoogtepunt (of moet ik zeggen dieptepunt), van hun puberteit meemaak. En dat ik me niet zoveel zorgen hoef te maken, want met de meesten komt het gewoon helemaal goed.
Dus met deze 28 leerlingen zal het uiteindelijk ook wel goed komen.

Laat ik maar beginnen met de evaluatie, ik zal ook maar even zeggen dat ik het op prijs stel als ze die serieus beantwoorden.
Zie ze lachen, geinen, dollen. Kijk, een aantal is ook serieus aan het schrijven.
Leuk bedacht, om ze in groepjes naar voren te halen voor het rapport, maar zo te zien gaan ze voor geen meter luisteren. Toch maar doen, dan richt ik me wel rechtstreeks tot de groepjes.
Jemig, lopen die twee knullen al met hun gebakjes rond? De anderen wachten keurig tot ze het rapport hebben gehad! En geen dank je wel, hè! Waarom ben ik daar eigenlijk nog teleurgesteld over?
"Graag stoelen op de tafels jongens".
Snel een sprintje naar de deur, anders gaan ze er nog vandoor zonder afscheid te nemen. Allemaal handje schudden, fijne vakantie jongens, fijne vakantie mevrouw!

9.00 uur. Zo, het zit er op. Leeg lokaal en niet alle stoelen op de tafels. Eerst maar eens opruimen en pennen verzamelen. Het lijkt erop dat ik het doosje vol kan terugbrengen.
Hard gewerkt zeg, voor deze klas. Van 16 onvoldoende rapporten naar 5. Hoop gesprekjes gevoerd, met ouders en leerlingen. Wat zou het resultaat zijn geweest als ik ze niet zo achter de vodden had gezeten? Misschien wel exact dezelfde uitslag.
Maar eens even kijken wat ze hebben opgeschreven. Schouderklopjes voor het feit dat ze overgegaan zijn, voor goede cijfers of het feit dat ze op het laatst toch nog goed geleerd hebben.
En tips om beter/eerder te gaan leren volgend jaar, vaker boeken meenemen en 2 kinderen die minder willen kloten. Ha ha, dat zeiden ze vast vorig jaar om deze tijd ook.  Alleen zet ik het nu zwart op wit in magister, evenals de schouderklopjes. Kan de mentor hen daarmee volgend schooljaar direct confronteren.
En dan vraag 3: wat gaan ze tegen een leerling zeggen die volgend jaar mij als mentor krijgt?
Overwegend positieve reacties als tof, leuk, goede, chille of fijne mentor. En 2x 'gecondoleerd'. Die zag ik aankomen. Ik ken mijn pappenheimers. Laat ik ze maar onder de categorie humor vallen net als 'succes'.

Maar wat staat hier nou........ bijna niet te lezen: 'Hallo kutleven' en 'Toon is wat meer respect!' Jemig! En dan geen naam invullen, wat een held. Over wiens respect hebben we het hier eigenlijk? Nog afgezien van respect voor de Nederlandse taal! Want die zin is overduidelijk voor mij bedoeld en ik weet ook bijna zeker wie hem geschreven heeft. Zucht....... is maar goed dat mijn huid weer dikker is geworden dit jaar. Maar dit krijgt nog wel een staartje.

9.15 uur. Kom op Annet, nu echt aan die eindnotitie beginnen, je hebt nog drie kwartier tot de plenaire bijeenkomst. Moet kunnen.

10.00 uur. Jee, zo laat al en ben nog niet klaar.
10.05 plenaire laatste bijeenkomst, terugblik op afgelopen jaar, afscheid van collega's en een dringende oproep van de voorzitter van bestuur, ons toch vooral professioneel op te stellen. Wij kunnen geen vriendjes zijn van leerlingen. We gaan met dit onderwerp na de vakantie aan de slag. Hè? Moet dit nog gezegd? Moet dit nog besproken?
"Gaan we het dan ook hebben over hoe leerlingen zich naar ons toe gedragen?" Collega krijgt applaus en bijval! Ik denk aan kutleven en een baggerles.
"En gaan we het dan ook hebben over ouders die zich naar ons toe niet gedragen?" Ook deze collega krijgt applaus en bijval. Er zijn ouders die mails sturen waar honden geen brood van lusten. En er zijn collega's die letterlijk uitgescholden zijn dit jaar.

11.00 uur. Terug naar het lokaal, wil nu echt mijn eindnotitie afmaken. Heb tot 11.45 uur de tijd, dan gaan we met z'n allen lunchen, activiteiten ondernemen en borrelen om het schooljaar af te sluiten. Dat is het mooie van onderwijs: je sluit het jaar af, de leerlingen gaan over, zijn geslaagd, gezakt, blijven zitten, gaan naar een andere school, whatever........het traject is helder. We kunnen afsluiten, terugkijken, minder leuke en goede dingen achter ons laten, het positieve meenemen naar volgend jaar en opnieuw beginnen. Met nieuwe klassen en nieuwe leerlingen.

11.50 uur. Oeps, nog niet klaar.
Annet, opruimen en afsluiten! Die paar leerlingen doe je nog maar thuis.
Ik ben best tevreden over afgelopen jaar. Heb leuke en minder leuke dingen meegemaakt, goede en minder goede dingen gedaan en vooral weer veel geleerd. Heb energie over en ga fris de vakantie in.

Ach, die foto op het digibord! Volgens mij heeft niemand het opgemerkt. Dan ga ik het advies zelf maar opvolgen:












Reacties

Populaire posts