Visiteren

Afbeeldingsresultaat voor wegendiagram en boomdiagram
Boomdiagram

Vandaag heb ik als visiteur een andere school mogen bezoeken. Erg leuk om samen met collega's uit andere vestigingen in de keuken van een andere school te mogen kijken, vooral omdat mijn huidige school mijn enige referentiekader in het voortgezet onderwijs is.
Zo woon ik o.a. een les wiskunde bij, bij een 4 mavo klas, waar ik al gauw door de docent wordt meegezogen in de wegen- en boomdiagrammen. Middels een prachtige powerpointpresentatie en uit het leven gegrepen onderwerpen als het kopen van een fiets (je kunt kiezen uit twee kleuren en drie, zes of acht versnellingen. Uit hoeveel fietsen kun je kiezen?), het onthouden van al je wachtwoorden op internet, het kiezen van je kleding (je kunt kiezen uit een broek in zwart en blauw, een trui in rood, groen en zwart en sokken in geel, wit en bruin. Hoe groot is de kans dat je zwart draagt?) en een spel met dobbelstenen (welk getal zul je het vaakst gooien?) legt hij de wegen- en boomdiagrammen uit.
Na een kwartier realiseer ik me ineens dat ik hier zit met een opdracht. Ik heb een lijstje gekregen met punten waar ik op moet letten. Ik kijk naar de leerlingen. Ze zijn allemaal net zo gebiologeerd als ik. Iedereen hangt aan de lippen van de docent en als ze de beurt krijgen doen ze allemaal actief mee.
40 minuten lang de aandacht van een 4 mavo klas kunnen vangen en mij in één keer de wegen- en boomdiagrammen duidelijk kunnen maken ........ dat verdient een dikke pluim!

Louis XVI door Antoine-François Callet in 1788
Lodewijk VXI
Ik mag ook bij een geschiedenisles een kijkje nemen. Dit keer een 2 mavo  klas. De docent heeft een mooie les voorbereid in 'lesson-up'. Ziet er cool uit zeg! Ga ik ook uitproberen.
Ook de leerlingen moeten in de lesson-up app inloggen.
Hij begint met het activeren van de voorkennis. Wat is ook al weer de Verklaring van de Rechten van de Mens en de Burger, wat is een staatsgreep, een revolutie, absolutisme, wie was Lodewijk XVI.......
Zo hé, dit is ook voor mij leuk. Niet alleen wordt de voorkennis van de leerlingen geactiveerd, maar ook die van mij. Veel leuker dan vroeger!
Ik had al eens gehoord dat geschiedenisdocenten goede verhalenvertellers zijn en het duurt dan ook niet lang of ik zit, middels filmpjes, schilderijen, het verhaal van de docent en een origineel pistool dat hij heeft meegenomen, midden in de Franse Revolutie. Ook nu ben ik niet de enige die geboeid is: de leerlingen luisteren en kijken ademloos mee.
Het is bijna jammer dat na een half uur college met tussendoor vragen, de leerlingen zelfstandig aan opdrachten moeten werken.
Aan het einde van de les wil de docent weten wat is blijven hangen van zijn verhaal. Appeltje eitje lijkt me, na zo'n leuke les.
Hij toont een aantal begrippen op het smart-bord en tot slot vraagt hij wat de leerlingen over de volgende personen kunnen vertellen:
Lodewijk XVI......
Die is onthoofd meneer!
En Marie-Antoinette?
Ook onthoofd!
Mmmmm.......en Robespierre?
Die is dood meneer.
Oh okay........ en Napoleon?
Die is ook dood meneer. Ze zijn allemaal dood!





Reacties

Populaire posts