Mevrouw, geeft u Duits in de bovenbouw?

Ooit vroeg een leerling mij:
“Mevrouw, geeft u les in de bovenbouw?”
“Nee, ik geef alleen les in de onderbouw.”
“Dan kies ik Duits”, was toen haar motivatie.
Dat de leerling mij niet mocht, wist ik wel.
Maar dat maakte niet uit. 
“ ‘Egal wie’, als ze maar Duits kiezen,” schreef ik toen.

Dit jaar zitten we op een dieptepunt wat betreft het aantal leerlingen dat Duits kiest. Ook Frans heeft het moeilijk.
Redenen zijn uiteenlopend.
Bij ons op school is Spaans geliefd. Makkelijker in de onderbouw en de eisen die aan leerlingen worden gesteld liggen lager.
Maar leerlingen geven ook aan dat ze het eindexamen lezen niet zien zitten of de grammatica te moeilijk vinden of het nut van een extra taal niet inzien.

Ook voor mij blijft het zoeken, elk jaar opnieuw, hoe ik mijn leerlingen uit 3de klassen kan enthousiasmeren voor de Duitse taal.
Dat mijn enthousiasme ook een keerzijde heeft bleek afgelopen week:
“Mevrouw, geeft u ook Duits in de bovenbouw?”
“Nee, ik ben een echte onderbouwdocent.”
“Jammer, dan kies ik geen Duits!” 🥴😮🙈

Reacties

Populaire posts