Waarom geeft u niet gewoon antwoord?
Een voorbeeld van een gesprekje dat we meerdere keren per dag voeren:
“Mevrouw, wat betekent “Körper”?
“Waar kun je het antwoord op deze vraag vinden Leonie?”
“Mevrouw, waarom geeft u niet gewoon antwoord op mijn vraag? U bent toch de docent, daar bent u toch voor?”
“Waarom denk je dat ik jou die vraag stel in plaats van het antwoord te geven?”
“Ja, weet ik veel!”
Dus toen ging ik haar maar (weer) uitleggen dat we onze leerlingen niet alleen kennis aanleren, maar ook leren hoe en waar je bepaalde kennis kunt vinden. Dus dat het aanleren van onderzoeksvaardigheden een belangrijk onderdeel is van het leerproces. En als je het zelf opzoekt, je het ook nog eens beter onthoudt.
“Gaan we weer even terug naar jouw vraag Leonie. Waar kun je het antwoord op de vraag nog meer vinden?”
"Op Google?"
"Waarom wil ik niet dat je in eerste instantie op Google zoekt?"
"Weet ik veel."
"Jawel dat weet je wel. Ik heb het al heel vaak gezegd. Noem eens een andere mogelijkheid?"
“In het woordenboek?”
“Daar heb je al een mooie strategie gevonden. Fijn, één van de mogelijkheden.”
“Maar mevrouw, dat duurt zo lang.”
“En dat vind je vervelend?”
“Ja natuurlijk!”
“Waarom?”
“Eh………..zucht"........ en pakt een woordenboek.
Reacties
Een reactie posten