De struggle van (en met) een ongemotiveerde leerling

Roel, Roel, Roel!
Met sommige leerlingen is het een heel jaar struggelen. Roel is zo'n leerling waarvan ik mentor ben.
Een jongen die van het gymnasium komt en gedoubleerd is. Als hij nu havo 3 niet haalt, is het gebruikelijke traject dat hij op het MBO een opleiding niveau 1 of 2 gaat volgen "en daar word jij niet vrolijk van, Roel", probeer ik hem te motiveren.
Die motivatie is een groot probleem. Niet voor niets is hij al afgestroomd en gedoubleerd.
Roel is een slimme jongen, maar doet niets. Hij maakt geen huiswerk, hij werkt niet in de les, luistert niet, levert opdrachten standaard te laat in, heeft overal commentaar op, leidt anderen af, kan zich niet concentreren, moet altijd geluid maken, zit continu aan (spullen van) anderen en vindt alles saai. Kortom, een jongen die met van alles, behalve school bezig is. Want later wil hij games ontwikkelen en daarvoor heb je al die vakken op school toch niet nodig?

Omdat ik steeds vaker met dit soort leerlingen te maken krijg, ga ik een cursus 'leerlingen coachen' volgen. Een onderdeel van de cursus is het opnemen van een coachgesprek en Roel vindt het prima dat ik hem als 'oefenmateriaal' gebruik.
Als ik de opname aan mijn cursusbegeleidster laat horen is ze erg enthousiast over mijn vragen, maar wat levert het op als er tegenover me een jongen zit die mij nauwelijks aankijkt, éénlettergrepige antwoorden geeft en heel veel "weet ik niet, weet ik niet, weet ik niet" zegt?
Het resultaat bij het 1ste rapport is 13 minpunten!
Er volgen gesprekjes over motivatie, gedrag, resultaten, oorzaak - gevolg, toekomst, MBO opleiding enzovoort. Ik heb niet het idee dat ik tot hem doordring.

Ik probeer Roel pluimen te geven voor positieve zaken, maar hij maakt het ons niet gemakkelijk: hij wordt regelmatig verwijderd.
Toch is er (onzichtbaar) iets in gang gezet, want bij het tweede rapport heeft hij 5 minpunten weggewerkt en voor de meivakantie staan er nog 6. Er zit dus vooruitgang in. Maar is het voldoende?

"Roel, ik weet zeker dat je het kunt, je bent slim zat. Als je overgaat, trakteer ik op taart!"
"Okay mevrouw. En als het niet lukt, neem ik taart mee".
Voor de start van de toetsweek heeft hij nog 4 minpunten. De schrik slaat mij ineens om het hart. Ik ben er zo vanuit gegaan dat hij het gaat halen, dat ik vergeten ben het MBO traject te starten, wat gebruikelijk is bij leerlingen die dreigen uit te stromen.
Tijdens de toetsweek houd ik zijn resultaten nauwlettend in de gaten. Het schiet nog niet op.
Als hij maar op bespreken komt te staan, dan krijg ik hem wel over tijdens de rapportvergadering.
Twee dagen kijk ik niet. Dan krijg ik een verlossende mail van Roel:


IK WIST HET!!

Reacties

Populaire posts